Great Ocean Road, Adelaide en werk! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Tamara Kraa - WaarBenJij.nu Great Ocean Road, Adelaide en werk! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Tamara Kraa - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road, Adelaide en werk!

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

04 Maart 2014 | Australië, Adelaide

Hallo allemaal,

Vorige week zaterdag vertrok ik dus weer uit Brisbane en vloog ik weer naar Melbourne. Dat ging helaas alleen niet zonder de nodige stress, de autosleutels waren namelijk kwijt. Op vrijdagavond zag ik ze op Jades bed liggen dus ik zei tegen haar dat ze die moest terugleggen voordat we ze kwijt zouden raken. Zaterdag waren ze dus inderdaad kwijt en ik zat met mijn vliegtuig die ik moest halen, gelukkig vonden we de sleutels uiteindelijk en kon ik mijn vliegtuig halen. In Melbourne aangekomen, ben ik naar het hostel gegaan en daarna even door de stad gelopen. Aan het einde van de middag weer naar het hostel gegaan en daar 2 aardige meisje van mijn kamer ontmoet, toen hadden we besloten o,m savonds uit te gaan met nog wat mensen uit het hostel. Er was een soort evenement, White night, we wisten niet precies wat de bedoeling was van dat festival dus besloten we naar een club te gaan. Eventjes dachten we, maar het was erg gezellig en nadat we wat bij de Mac hadden gegeten, kwamen we rond 4 uur weer terug in het hostel. Het was een erg leuke avond, maar helaas ging mijn wekker 2 uur later weer af,

Want zondag ging ik weg met mijn Great Ocean Road trip, nadat de pickup 30 minuten te laat was, konden we op weg. Ik merkte wel echt dat ik nauwelijks geslapen had, viel elke keer bijna in slaap in de bus. Eerst maakten we een stop bij het great ocean road bord, waar de weg dus begint. Toen gingen we naar een plaatsje, waar we moesten gaan zwemmen van de tourguide, het was echt harstikke koud, want eigenlijk is het dezelfde zee als die bij Antartica! Ookal was de temperatuur van het water 18 graden ofzo, dat gaat wat worden als ik terug ben in Nederland. Mijn handen waren helemaal blauw! Daarna reden we door naar een mooi uitkijkpunt waar je de weg langs de kust zag slingeren, daar gingen we dus naar toe. Daarna reden we door naar een waterval, waar we even konden rondlopen en foto's maken. Na de lunch gingen we opnieuw naar een uitkijkpunt, nu kon je de hele kustlijn zien, dat was echt heel erg mooi. Hierna reden we door naar een plek waar er koala's en papegaaien in de bomen zaten, ik denk dat ze wild waren en vervolgens reden we door naar de twaalf apostelen. Het waaide jammer genoeg wel hard en het was natuurlijk hartstikke toeristisch, maar het was wel bijzonder om dat te zien en de kustlijn is echt geweldig! Daarna gingen we nog naar een soort strandje waar een verhaal bij hoort over een gezonken schip en twee overlevenden. Het was erg mooi en omringd door hoge wanden van limestone. Daarna gingen we nog naar een plek waar een stuk rots vroeger verbonden was met het vaste land met een brug van limestone maar die was ongeveer 20 jaar geleden ingestort, terwijl er mensen waren op het eiland. Ze zijn wel gered. Toen reden we naar het hostel, waar een kamer kregen voor 18 mensen! Eerst gingen we bbq'en in een park vlakbij en ookal was de gids niet geweldig en splitste hij de groep in tweeën, was het toch een leuke avond.

De volgende dag gingen we eerst naar een dode vulkaan en hadden we een mooi uitzicht over het land er om heen en in de verte de great ocean road. Daarna hadden we een rit naar de grampians. Daar aangekomen eerst ingecheckt in het hostel, gelukkig nu maar een kamer met 4 anderen. Daarna moesten we gelijk een wandeling maken, al klimmend en klauterend kwamen we daar boven en hadden we weer een uitzicht, maar nu over de grampians en de Victorian outback. Toen we weer beneden waren, gingen we naar een aboriginal centrum en konden daar even rondlopen. Nadat we even konden bijkomen reden we naar een plek waar je een erg mooi uitzicht had over de grampians. Eerst bezochten we de Jaws, een bekende steenformatie en daarna gingen we avondeten met zonsondergang in de grampians. Dit was echt heel erg mooi om te zien en leuk om mee te maken. In de avond gingen we naar de oval van het dorpje waar we waren en zagen erg veel wilde kangoeroes en daarna gingen we liggen en naar de sterren kijken. Dit was geweldig, heb nog nooit zo veel sterren gezien en zo zuiver, echt heel bijzonder.

Dinsdag maakten we sochtends eerst een wandeling, aangezien ik last had van mijn knieën besloot ik om de korte variant te doen. Maar.. Nadat we even van het uitzicht hadden genoten en terug naar de bus wilden lopen, raakten we van het pad, en ja ik liep voorop, dus moesten we rotsen beklimmen en van anderen naar beneden glijden en door bosjes heen struinen en uiteindelijk deden we er net zo lang over als de anderen die de lange variant hadden gedaan. Daarna reden we naar een plaats waar ik en nog wat anderen die ook door gingen naar Adelaide, de bus moesten nemen naar Adelaide. Het was een lange rit van 6,5 uur, maar het was te doen. In Adelaide werd ik opgehaald door een vriendin van Nina, waar ik even kon verblijven.

Woensdag heb ik het vooral heel rustig aangedaan, ik was echt ontzettend moe van de trip. Dus ben in de middag alleen even door het centrum van de stad gelopen en heb hard naar werk gezocht, helaas kon ik niets vinden.

Donderdag leek wel een beetje op woensdag, vooral een beetje door de stad gelopen. Ik kreeg toen opeens een telefoontje of ik voor een gesprekje kon komen voor werk. Ik had op woensdag gereageerd op een oproep voor ijs en frisdrank verkoop bij een autorace door de stad, ik dacht dat ik te laat was met aanmelden, maar had geluk dus in de middag gesprek gehad en in de avond hoorde ik dat ik het had, dus had werk voor vrijdag, zaterdag en zondag. Savonds ben ik ook nog uiteten geweest met vrienden van de vrouw waar ik verbleef, we gingen onbeperkt pasta eten, was een erg grappige belevenis, heb nog nooit zoveel pasta gegeten, maar het was ook erg lekker! We waren met 10 mensen en hebben 6,5 kilo pasta op! De eigenaresse van de tent was erg verbaasd en onder de indruk, haha.

Vrijdag was dus mijn eerste werkdag, ik had dus een soort stalletje met ijs en drinken en moest dat de hele dag verkopen. En wat een mensen zie je daar zeg, ik was al gewaarschuwd, want dit waren echte Australiërs, waar de opa's en oma's van al hier waren geboren, het zijn zegsman best ruige mensen. En ook onverstaanbaar, het was natuurlijk ook rumoerig, maar ze praten hier zo binnensmonds dat het echt onverstaanbaar was! Maar het was wel leuk om mee te maken.

Zaterdag was eigenlijk hetzelfde als de dag ervoor, maar gelukkig stond ik nu met iemand anders bij dat stalletje, want alleen is wel erg saai, zeker als het rustig is. Helaas stond ik nu alleen echt direct naast het parcours! Wat een lawaai zeg!

Zondag was het topdrukte, want toen was de echte race. Ik stond bij het concertoval, dus overdag was het nog best goed te doen met de drukte, maar aan het eind van de middag werd het echt hartstikke druk e ik stond maar alleen. Gelukkig kwam er rond 7uur nog iemand en gelukkig was ik rond 9 uur klaar. Want het was echt een hele lange werk dag! Ik was dus ook helemaal afgedraaid van het weekend, rond de 30 uur gewerkt in 3 dagen en dat na een hele tijd helemaal niets doen! Maarja, ik moest wel weer even wat geld verdienen.

Gisteren vertrok ik bij die vriendin van Nina en vertrok ik weer naar een hostel. Ik ging smiddags even langs het reisbureau waar ik mij outback trip geboekt had, want er is hier niet veel werk en ik kwam hier eigenlijk om werk te vinden, dus ik dacht dat het misschien handiger was om mijn trip te vervroegen en dan in Queensland wat te vinden. Maar de man daar verwees me door naar iemand die contacten hebben met de boerderijen in South Australia en zij helpen mensen die voor hun 2de working Holiday visum willen gaan. Toevallig hadden zij net een oproep gekregen van iemand in Loxton. Dus ik heb nu werk!! Ik ga druiven plukken op een boerderij en verblijf dan in een hostel vlakbij. Het is een beetje outback maar niet heel erg. Ik begin aanstaande maandag en denk dat ik daar dan 4/5 weken ga werken en dan ga ik op 22 april met mijn outback trip beginnen.

Vandaag was dus een erg relaxed dagje want de stress die ik had van het willen werken was weg, ik heb een beetje door de stad gelopen en in parken gezeten. Het is erg fijn om te weten dat ik nu geld kan gaan verdienen en weer hele leuke en veel meer dingen kan gaan doen in de komende maanden.

Want hoe raar het ook is, ik heb nog maar 3 maanden over. Maar dat zal hopelijk en ik weet het eigenlijk zeker alleen maar genieten worden!

Tot de volgende keer,

Xx Tamara

  • 04 Maart 2014 - 12:16

    Erik:

    Wat een mooi verhaal weer. Dat wennen aan het koude (zeeuwse)zeewater gaat wel goed komen hoor. Een duik in de Noordzee en je weet niet beter:)Fijn dat je de komende tijd druiven gaat plukken en zoals ik al zei, wel met liefde he want na persing drink ik er een heerlijk wijntje van. Van Ronald en Christa kreeg ik van het weekend al een australische wijn, dus kan alvast voorproeven. Heel veel plezier!!!!

  • 04 Maart 2014 - 12:17

    Karin:

    Tjeetje meid wat doe jij veel (fantstische ) ervaringen op zeg en wat leuk om al je belevenissen op deze manier te kunnen volgen.
    Btw: lekker dat je wat geld gaat verdienen...... is nooit weg!

    Have fun!!
    xx

  • 05 Maart 2014 - 09:10

    Janny:

    ZZoooooo tamara, weer een leuk verhaal!!
    X x x Janny
Tamara

Hey, Welkom bij mijn reisdagboek, hier zul je al mijn reisavonturen kunnen gaan lezen.

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 11201

Voorgaande reizen:

05 September 2013 - 05 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: