Touren door Queensland - deel 1 - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Tamara Kraa - WaarBenJij.nu Touren door Queensland - deel 1 - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Tamara Kraa - WaarBenJij.nu

Touren door Queensland - deel 1

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

01 Januari 2014 | Australië, Hervey Bay

Vorige week vrijdag kwamen, zoals ik al eerder had gezegd, aan in Cairns. We hebben een rustig dagje gehouden en hebben we ‚s avonds niet veel gedaan.

Zaterdag was dan de dag dat we naar het Great Barrier Reef gingen. We moesten al vroeg opstaan want de boot zou vroeg vertrekken. Nadat we hadden ingecheckt gingen we aan boord. Het was een erg mooie en grote boot en we konden lekker buiten op het dek zitten. Dit betekende wel dat we de hele tijd goed moesten insmeren want het was een warme dag en de zon scheen hard. We zouden voor ongeveer een uur varen, dus tijdens het varen werden we geroepen om naar beneden te komen, waar we een uitleg voor het duiken zouden krijgen. We hebben alle 4 nog nooit gedoken dus we zouden een introductie duik doen, waarmee je 6 meter diep zou gaan, dus dat was nog best te doen. Na deze uitleg kregen we ook nog een andere uitleg voor het snorkelen. Toen waren we eindelijk bij de eerste snorkel/duik plek. Om te beginnen maakten we een tochtje op een boot met een glasbodem, waardoor je al veel koraal en vissen kon zien. Daarna mochten wij even gaan snorkelen, want wij zouden pas als één van de laatste groepen gaan duiken. We gingen het water in en zagen gelijk super veel koraal en heel veel vissen. Het was echt heel erg mooi om het allemaal te zien, alleen waren de kleuren niet zo mooi als je altijd ziet op foto’s want door het water breekt het licht slechter en verdwijnen er kleuren. We zagen natuurlijk wel Nemo en nog veel andere soorten vissen en ik zag zelfs een haai! Hij was wel een stuk dieper dan ik was en had mij waarschijnlijk niet gezien, maar het is wel leuk om zoiets te zien en te kunnen zeggen dat je het hebt gezien. Daarna gingen we ons klaar maken om te gaan duiken. We kregen een fles om, een masker en vinnen en daarna waren we er toch echt klaar voor. Samen met papa ging ik als eerste, we moesten eerst even wennen aan het ademen en wat veiligheids dingen oefenen, maar toen gingen we toch echt naar beneden. We waren met een instructeur die ons ook gewoon de hele tijd vasthield en in de gaten hield, dus er kon niets misgaan. Toen waren we opeens tussen het koraal in plaats van erboven. We zagen nog veel meer vissen en veel meer koraal en de kleuren waren op een of andere manier ook veel mooier. Dit was dus op en top genieten. Na een half uur gingen we naar boven en niet veel later kwam mama ook boven. Lisette had geprobeerd om te duiken, maar zij had jammer genoeg erg veel last van haar oren. Gelukkig hadden we veel foto’s gemaakt, zodat we toch konden laten zien hoe mooi het onderwater was. Toen we weer een beetje bijgekomen waren, hadden we een lunch. Dit was erg lekker en natuurlijk met prawns, dit zijn grote Australische garnalen, die vaak gegeten worden met kerst. Hierna voeren we naar de tweede duikplek. Ze vertelden ons al dat er waarschijnlijk een schildpad zou komen, die erg dichtbij mensen komt, dus we waren allemaal erg benieuwd. Het eerste wat we zagen waren kwallen, echt super veel, overal om ons heen. In de zomer hier is het kwallenseizoen, er zijn best wat gevaarlijke en er wordt dan ook aangeraden om een soort pak te dragen. Ze zeiden dat er hier geen gevaarlijke zouden zitten, dus we gingen zonder. Vlak voordat we het water ingingen kwam de schildpad aanzwemmen. Hij was best groot en het was erg indrukwekkend om hem van zo dichtbij te zien. Nadat we allemaal even gekeken hadden gingen we weer op de glasbodemboot om ergens afgezet te worden. We sprongen er allemaal in en gingen weer snorkelen. Er was hier wel wat minder koraal, maar het was nog steeds super mooi. We zwommen echt tussen de kwallen en ook al waren ze ongevaarlijk, het was nog steeds niet super fijn. We zagen opnieuw veel vissen en natuurlijk ook weer Nemo. Toen we terugkwamen bij de boot, was de schildpad er nog steeds. Hij zwom echt tussen ons en dit was natuurlijk een mooi moment om wat foto’s te maken. Op een gegeven moment was hij zo dichtbij dat ik ook een stukje achteruit moest zwemmen, je mocht hem namelijk niet aanraken, om hem niet aan te raken. Hierna ging ik samen met mama nog een keer de snorkeltocht doen en dit was opnieuw genieten. Helaas was de dag toen echt afgelopen en keerden we weer terug naar Cairns. In de avond hebben we niet zoveel meer gedaan en hebben we vooral nagenoten van deze prachtige dag.

Zondag besloten we om naar het regenwoud te gaan. Waar we naar toe gingen was waar het einde van het Daintree Rainforest was, maar het was nog steeds het regenwoud, en we zouden rondgeleid worden door een Aboriginal. Onderweg daar naar toe reden we langs wat strandjes en wat begroeide heuvels, waaraan je kon afleiden dat het een soort regenwoud was. Toen kwamen we bij de Mossman gorge aan, het deel van het regenwoud. We werden na het registeren verwelkomd door een aboriginal vrouw die ons iets vertelde over haar en hun leven. Daarna reden we met een busje het regenwoud in. Er was eerst een vuurceremonie, waarbij de door de rook van een vuur moest lopen, de gids, een aboriginal, legde ons uit dat dit ons verwelkomde in hun land en dat zij ons zouden beschermen tot het moment dat je hun land verlaat en het land van een andere stam binnengaat, dit was bij ons dezelfde dag. Daarna kregen we een wandelstok en begonnen we aan onze tocht door het woud. Hij legde uit dat de soort van paden die er lagen, niet waren aangelegd voor de toeristen, maar dat de stamleden vroeger deze paden al hadden gemaakt zodat het makkelijker zou zijn om hun weg te vinden door het woud. Hij legde ons ook van alles uit over de planten die we zagen. Er was een plant waar als je er in vast kwam te zitten er ook voor een tijdje in vast zou blijven zitten, omdat het erg moeilijk is om er uit te komen. Deze plant heet dan ook wait-a-while. Ook vertelde hij ons hoe zij hutten maakten en welke planten ze er voor gebruikten, ook kon je zien of een man of een vrouw de hut had gemaakt. We vervolgden onze wandeling en we kwamen uit bij een rivier. Hij liet zien dat bepaalde bladeren, zeep waren en wanneer je ze samen vastbond ze ook echt schuimden en dat de steel van deze plant goed was om blessures te verhelpen. Daarna liet hij zien hoe zij zichzelf beschilderen en hoe ze de verf dan maken. Hij legde uit dat aan hun soort van vlag/lichaamsbeschildering je kan zien waar zij hun ‚boodschappen’ vandaan haalden, dat konden zij zien aan de kleuren en dat in hun teken ook de grenzen van hun land was opgenomen, dit was echt heel interessant om te leren. Hierna gingen we weer verder. Hij vertelde veel over zijn stam en over al de natuur die we zagen, hij zei dat de aboriginals geloven dat Australië eerst toebehoorde aan twee slangen, zij maakten alle rivieren, dat is waarom ze een kronkelende vorm hebben en dat de slangen erg kleurrijk waren. Toen de slangen stierven werden de kleuren afgedragen aan het Great Barrier Reef. Het was erg leuk om dit te weten te komen. Toen gingen we weer terug en op een bepaald punt begon hij te roepen, in hun taal, om zijn volk te laten weten dat wij weer weggingen, hij deed dit ook toen wij het land binnen kwamen. Op het einde vertelde hij ons ook nog iets over de wandeltocht die 10/11/12 jarige jongens moeten maken door het bos. Zij moeten in hun eentje terug zien te komen bij hun dorp. Sinds dat zij klein zijn, krijgen zij lessen van hun opa’s om het woud te leren kennen. Hij liet zien dat je een bepaalde boom kan ombuigen en dan begint hij op een gegeven moment met een soort bocht te groeien, zo kan je vele later iets terug vinden wat je toen had ontdekt, bijvoorbeeld een schuilplaats. Na de wandeltocht, gingen we weer op weg naar huis met de camper. Maar eerst brachten we nog een bezoekje aan Port Douglas, het was een leuk stadje met wat winkeltjes en het strand, wat natuurlijk weer erg mooi was. Toen we weer verder gingen, zijn we nog gestopt bij een bepaald uitkijkpunt en toen gingen we naar de camping. De weg die we die dag hadden gereden, schijnt een van de mooiste wegen te zijn in Australië en het was inderdaad erg mooi. In de avond hebben we niet veel meer gedaan, want we zouden de volgende dag weer verder trekken.

Dit was deel 1 van de reis die ik samen met mijn ouders en zusje door Queensland heb afgelegd, ik hoop de andere delen er snel weer op te zetten. Het is allemaal erg veel wat we hebben gedaan en gezien, dus vandaar de delen, anders wordt het gewoon te lang.

Tot de volgende keer,

xx Tamara

• 01 Januari 2014 - 17:45

Ronald:

Opgeslagen... Dank je wel...

• 02 Januari 2014 - 11:09

Floor De Kraa:

Lieve Tamara,Met veel interesse hebben wij je verslag gelezen.Wat een belevenissen en indrukken hebben jullie ervaren.Super,super,super.kijken uit naar je volgende verslag.Liefs opma.
Tamara

Hey, Welkom bij mijn reisdagboek, hier zul je al mijn reisavonturen kunnen gaan lezen.

Actief sinds 25 Aug. 2013