Touren door Queensland - deel 2 - Reisverslag uit Clayfield, Australië van Tamara Kraa - WaarBenJij.nu Touren door Queensland - deel 2 - Reisverslag uit Clayfield, Australië van Tamara Kraa - WaarBenJij.nu

Touren door Queensland - deel 2

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

05 Januari 2014 | Australië, Clayfield

Hallo allemaal,

Hierbij deel twee van het verslag van de vakantie met mijn ouders en zusje in Australië.

Na het leuke weekend in Cairns gingen we maandag weg om verder naar het zuiden te gaan trekken. We besloten om een route te nemen door de Tablelands. Dit is een gebied ten zuiden van Cairns, waar veel bergen, natuur en outbacksteden zijn. We waren lekker aan het rijden in onze camper en hadden een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten en wat foto's te maken, toen we bij een plek stopten, even gekeken en vervolgens weg wilden rijden, maar toen startte de motor niet. We dachten dat dat wel eens kan gebeuren en probeerde het nog een keer en nog een keer. Hij startte niet en er begon een lampje te branden, we zochten het op in een boekje en daarin stond dat je zo snel mogelijk hulp moest zorgen. Aangezien we in de bergen waren, besloten we de hulpdienst te bellen. De vrouw die ik aan de lijn had vroeg waar we waren en wat ik om me heen zag, het enige wat ik hierop kon zeggen was een weg en bos. Nadat ze hulp op weg had gestuurd, startte de auto opeens weer en konden we de hulp afbellen en konden we gelukkig weer verder. We hebben de rest van de dag gereden, wel zijn we bij een paar plaatsjes gestopt om even te kijken en hebben we veel outback gezien, het uitgestrekte land met hier en daar een boerderijtje en ook veel rode grond. Ook zagen we onderweg een soort netten boven de weg, waar dieren doorheen konden lopen om naar de andere kant van de weg te gaan en verder zagen we nog bordjes waarop schuilplaatsen voor cyclonen stonden aangegeven. Na een lange dag rijden kwamen we aan bij een camping in Mutarnee, het was best mooi, maar wij waren de enige gasten. Dit maakte het toch ook een beetje eng en waren we allemaal bang voor alle enge beesten die konden komen. Ik legde namelijk uit hoe groot een huntsman spin kan zijn (een stuk groter dan je hand), gelukkig hebben we er geen gezien, wel een possum, een soort buidelrat. We kwamen er achter dat er nog een man op de camping was en verzonnen hier leuke horrorverhalen bij.

Gelukkig werden we de volgende morgen gewoon wakker en konden we verder op weg naar Airlie. We stopten eerst eventjes in Townsville. We deden wat boodschappen en hebben daar nog even rondgelopen. Maar eigenlijk vonden we allemaal dat de stad zelf helemaal niet veel voorstelde en het was erg warm dus besloten we om weer te gaan rijden. Onderweg zagen we veel bananenbomenvelden, veel mango's en suikerrietvelden. Het landschap was erg droog, en ook al stonden er langs de weg veel borden waarop stond dat de weg onder kon lopen, waren er alleen maar droge kreken en beken te zien of was er helemaal geen water. Ook zagen we een bosbrand en reden we door de dikke rook en in de camper kon je de rook en brand ook erg goed ruiken. Na een lange dag rijden, kwamen we aan in Airlie Beach. De camping was erg mooi en na het eten gingen we wandelen naar een soort haventje verderop. Het was toen kerstavond en hier in Australië is het vergelijkbaar met Amerika en wordt kerst erg uitgebreid gevierd. Dus toen we terugkwamen van het wandelen, kwam er opeens een kerstman voorbij die wat snoep uitdeelde.

De volgende morgen was het eerste kerst. Nadat we hadden ontbeten, nam onze buurman ons mee met de auto om Airlie te laten zien, zodat we wisten waar we naartoe moesten later die dag. Toen we terugkwamen was het cadeautjes-tijd die we mooi onder onze kerstboom hadden gelegd( een lichtje in de vorm van een kerstboom 5cm hoog). Papa, mama en Lisette waren erg blij met alle cadeautjes en ik ook met die van mij. Hierna besloten we om naar Airlie te lopen. Het was een mooie wandeling langs het water, gelukkig was daar wat wind want het was echt super warm die dag. We zijn dan ook gelijk naar de Lagoon gegaan. Dit is een zwembad maar met zeewater en het ligt dan ook direct aan zee. Dit is er omdat het niet zo veilig is om daar in de zee te zwemmen. We dachten even lekker af te kunnen koelen, maar dit was niet het verhaal, verre van zelfs. Het water was hartstikke warm, het leek net of je gewoon in bad ging. Maar het was alsnog beter dan uit het water. Toen we naar huis gingen haalden we nog even een ijsje bij de Mac. We waren geld vergeten en kwamen toevallig de andere buren van de camping tegen, die ons wat geld leenden, alleen hadden zij ook niet veel cash bij dus hadden net genoeg om een softijsje te halen bij mc Donalds, want die kosten hier 30 cent. Toen gingen we weer naar huis lopen, bij de camping aangekomen gingen we het kerstdiner voorbereiden. Hier in Australië eet iedereen met kerst prawns, een soort grote garnalen, dus dit moesten wij natuurlijk ook eten. Het was erg lekker en lekker zomers. Het mooie weer, warme temperatuur en ander kerstdiner zorgden er wel voor dat we allemaal niet echt een kerstgevoel hadden, het voelde gewoon als een gewone dag. Maar het was wel leuk om kerst een keer in de zomer mee te maken.

Tweede kerstdag hadden we onze eerste dag ocean rafting, een tour naar de Whitsunday eilanden. Na het aanmelden, gingen we aan boord. De boot ging echt snel en de motoren gebruikten maar 39% van hun vermogen dus moet je nagaan hoe hard die boot kan! We gingen naar de snorkelplek en toen we daar waren kregen we eerst een korte introductie over het snorkelen en daarna konden we het water in. Helaas moesten we nu wel de pakken dragen tegen de kwallen. Het was echt heel mooi en er waren veel vissen. Papa zag ook een grote schildpad, maar heeft er helaas geen foto van kunnen maken. We hadden de onderwatercamera weer mee dus konden ook leuke foto's maken van het snorkelen. Na het snorkelen gingen we door naar een plek waar we door een bos zouden lopen en dan naar een uitkijkpunt gaan waar je een erg mooi uitzicht had over whitehaven Beach. Het was zo mooi en zo wit. Je weet echt niet wat je ziet, het is net een paradijs; super blauwe zee en een wit strand. Na de wandeling gingen we met de boot naar de andere kant van Whitehaven Beach. Het is 7km lang, dus dat is best een lang stuk van wit strand. Op die andere plek hadden we een lekkere lunch en daarna konden we nog 1,5 uur op het strand verblijven. We gingen even lekker zwemmen en daarna natuurlijk foto's maken. De tijd vloog voorbij en toen moesten we alweer terug, maar gelukkig hadden we de volgende dag nog een dag. Toen we bijna terug waren bij de haven versnelde ze de boot nog even, dit was echt hartstikke gaaf. Toen we weer terug waren op de camping, hebben we lekker gegeten en de avond niet zoveel meer gedaan, alleen maar terug kijken op een geweldige dag!

Dit was deel 2 alweer, de volgende komt snel!

Tot de volgende keer,

Xx Tamara

• 05 Januari 2014 - 12:46

Janny:

Hoi Tamara, fijn he dat je je belevenissen met je ouders en zus op deze manier hebt kunnen delen. Nu delen zij ook het gevoel over australie en begrijpen/beleven ze jouw avontuur nog beter.
    Mooi hoor!
    Xxx Janny
Tamara

Hey, Welkom bij mijn reisdagboek, hier zul je al mijn reisavonturen kunnen gaan lezen.